Khao Sok

10 februari 2020 - Khao Sok National Park, Thailand

Khao Sok is een nationaal park in Thailand. Het is een oud oerbos waar je een trekking door kan maken. Omdat er ook n gigantisch stuwmeer is aangelegd kun je er ook met de boot doorheen varen. Wij kiezen voor n combinatie tour. 1st n uur varen op n lawaaierige boot. Dat je behoorlijk nat gespetterd wordt nemen we voor lief. Het is hier echt heel mooi. Eeuwenoude ongerepte natuur. Met de boot varen langs prachtige hoge rotsen. Zon en helder blauw water maken het plaatje helemaal af. Na het varen komen we bij drijvende hutjes die waarin je bij een meerdaagse tour kunt overnachten. Vanaf hier start onze jungletocht. Over smalle paadjes door dichte begroeiing omhoog en omlaag ploeteren. Bij de 1e rivieroversteek probeert iedereen zijn schoenen nog droog te houden. Als bij de 2e echter het water tot onze knieën komt beseffen we dat dat zinloos is. Na n uur lopen verdwijnt de rivier in n grot. Hier gaan de overbodige kleren uit. Zetten we onze hoofdlamp op en volgen de rivier de grot in. Spannend! De rivier wordt regelmatig smaller en steiler dus ook wat klimwerk erbij. Af en toe wordt 't zo diep dat er geen grond meer is onder onze voeten en moeten we hangend aan de zijkant van de rotsen vooruit komen. Na n half uur bereiken we het diepste punt en keren we om om de hele reis in de andere richting te doen. Eenmaal uit de grot nog n uur terugwandelen om vervolgens weer n uur te varen. Als iemand ooit naar Thailand gaat is dit echt één van de aanraders.